Pagina's op oude site

  * MIJN OUDE STARTPAGINA

  * E-MAIL PA4NIC

   Vernieuwde pagina's

  - HOME

  * ZELFBOUW *

  - FOTOGRAFIE

  - APPARATUUR

  - WIE IS PA4NIC

  - HANDIGE LINKEN

  - RADIOVRIENDEN

  - MAST MET HEFBOOM

  - ANTENNE EXPERIMENTEN

  - GELUIDEN OP KORTEGOLF
   

  Diverse HAM linken

  - QRZ

  - RIGPIX

  - DX CLUSTER

  - ONLINE RADIO

  - BOUW TIPS OP INTERNET

  - 2eHANDS ZENDAMATEUR

   Diverse gewone linken

  - GOOGLE

  - METEOTINES

  - BUIENRADAR

  - FILES OP DE WEGEN?

  - RADIO 1 NOS NIEUWS

  - TV LAATSTE NOS NIEUWS

 

 

 

 

 

 

 

" ZELFBOUW "

DUBBEL  ZELFBOUW

 

Homebrew Twin-Paddle -  Een Paddle met magneet i.p.v. veer systeem, werkt erg prettig.
Mini Paddle Mini Paddle -  Een super "Mini Paddle" van een oude schakelaar.
Homebrew L -  zelfbouw Spoel, knutselen is erg leuk!
Homebrew " C "  -  zelfbouw Condensator.
MKARS80  -  zelfbouw kit van Steve Drury G6ALU.
Magnetic Loop -  Simpele zelfbouw Magnetic loops.
 

 

veldsterkte detector
Led indicator
Een "Veldsterkte indicator" met heldere led en zonder batterij, zie ook Bron met meerdere leuke schakelingen.
 
variabele C
Een ruime variabele capaciteit (2 x C parallel) om testjes mee te doen.
Op deze manier kan je makkelijk te weten komen of je antenne tuner of magnetic loop wel goed werkt qua frequentie bereik.
 
* MENU *

 

detector
Een "onweer" detector, deze kwam ik tegen op de site van PI4RAZ waar leuke experimenten langs komen.
Let op het zijn meerdere Word pagina's
 

 

detector
Nog een "onweer" detector, leuk om te bouwen hoor.
 

 

onglass
Zelf een 2 mtr. "On-Glass" antenne maken, dit is de binnenzijde en het afschermblikje moet er nog op.
 

 

onglass
2 mtr. "On-Glass" antenne 1/2 golf werkt net iets beter t.o.v. een magneetvoet met 1/4 golf.
 

 

* MENU *

 

vertraging
Hier experimenteer ik met een zelf gemaakte vertraging.

 

vertraging
Of op deze manier kan het dus ook.

 

transverter
De PA2HKR transverter van 28 mhz. naar 144 mhz. all mode, deze bouwde ik met hulp van Rob PA3EPZ die mijn leermeester was.
 

 

zelfbouwspullen
Diverse zelfbouw en het werkte ook nog!
 
* MENU *

 

sate prikker
Ziet er grappig uit he de "sate paddle", ik had net mijn sate op en dacht ik maak er wat van (werkt echt hoor).
 

 

Hier sloot ik de paddle even aan op de bestaande Kent Twin Paddle (klik op foto).
 
Paddlepagina
Het (zelf) maken van een "paddle" ik kocht namelijk een super klein transceivertje waar een keyer ingebouwd is maar geen paddle.
Om een beetje stabiele paddle te maken moest ik toch iets verzinnen en loste het zo op...
* MENU *
 
 

Lowbudget? Een goedkope Paddle , kort QSO met YU7RQ
 
Mini Whip
De "Mini Whip" een RX antenne voor de lange en middengolf van PA0RDT.
 
print schema
Van Steef PA0IB kreeg ik de tip om deze raamantenne versterker te maken (van DB1NV), ik ga hem vergelijken met de Mini Whip.

 

 

RX antenne
Op een zomerdag spande ik tussen de schuttingen een draadantennevoor mijn ontvangertje.
* MENU *

 

dubbele loop
Ik deed meerdere testen en dit was er één van, het werkt goed hoor maar je moet ruimte en een rotor hebben!

 

 

closeup loopversterker DB1NV
Nu van dichtbij, er zullen nog enkele proeven volgen omdat je hem ook als afgestemde loop (met C) kan gebruiken.

 

loopversterker DB1NV
Hier heb ik hem even aangesloten op een kleine loop (40 cm) maar dat is echt te klein.
 

 

gebalanceerde loopversterker
Een gebalanceerde raamantenne versterker van PA0RDT, deze staat in het zelfde artikel dan de Mini Whip.

 

* MENU *

 

18 mhz zelfbouw
Van deze 18 mhz. uitvoering heb ik de 40 mtr. uitvoering al gemaakt (zie onder) en is van PA0NVD.

 

 

QRP 40 mtr.
CW 40mtr. Transmitter (dus alleen een zender) van 2 Watt, ik had kontakt met vele landen om ons heen, de vaste frequentie is 7.020 mhz

 

 

40 mtr zelfbouw
Mijn allereerste ontvanger, direct conversion op 40 meter met goede preselector en wat heb ik daar al veel plezier van gehad.

 

 

CW sounder
Met advies en wat onderdelen van Cor PA0CHN maakte ik een sounder met mooie sinustoon.

 

* MENU *

 

sounder met kastje
De bedoeling is dat ik er een keyer van ga maken... project voor de winter?

 

 

sounder met schema
De sounder met foto en schema (klik op de foto), bedankt Cor PA0CHN voor de hulp hij klinkt fantastisch.
Ik maakte een foutje of deed het bewust ik weet het niet meer maar de 1K en 10K rond de BC547 verving ik door 10K en 100K probeer dit dus zelf uit.
De resonantiekring die de sinus zo mooi opslingert moet je zelf zien te maken hiervan mis ik de gegevens.

 

 

dubbel L homebrewHier zie je o.a. een tuner die op 160 mtr. beter werkte dan de MFJ-949E (bij een te korte antenne).

 

heathkit
Een uitstalling van QRP (Heathkit HW-7/ 2.5 Watt en de Rockmite/ 500 mWatt) plus wat zelfbouw.

 

 

* MENU *

 

veldsterktemeter(na openen de foto's uitvouwen hoor)
Maak zelf een veldsterktemeter
 

 

halvegolf tuner
5 bands halvegolf tuner ( 5 kringen ) zie de link van N2CX bij ,,HAM-radio,, linken

 

afgestemde kring
Zou dit echt als dummyload gebruikt kunnen worden?

 

C baco
Mooie "C" uit een oude vieze unit ( BACO ) leuk om mee te experimenteren

 

* MENU *
 
QRP 40 mtr
Deze 40 mtr. transceiver maakte ik jaren geleden en is een ontwerp van Nico van Dijk PA0NVD

 

 
QRP 40mtr
En hier de binnenzijde, zelf maakte ik er een actief filter bij waar PA3GGZ toen ook mee bezig was.

 

 
schakelkastje(na openen de foto's uitvouwen hoor)
Door een bepaalde speaker te kiezen verkrijg je gratis filtering naast de filters in je set.

 

stroommeter(na openen de foto's uitvouwen hoor)
Stroom meter voor in de openlijn, laat de symmetrie in de antenne opstelling zien.
Deze meter staat op de site van GertJan... PA1G (http://www.pa1g.nl)
 
* MENU *
 
. . . . . . . . . . .